APK

De APK, je ontkomt er simpelweg niet aan.
Zodra jouw MINI 3-jaar of ouder is, moet hij jaarlijks gekeurd worden om er zeker van te zijn dat je er veilig mee de weg op kunt.

De APK-keuring omvat een hele waslijst aan punten, vrijwel allemaal gericht op veiligheid.
De belangrijkste keuringspunten zijn;
Staat van de banden, de werking van de remmen, werking van de verlichting, werking van veiligheidssystemen (gordels/airbags etc.), uitstoot van de motor en de algehele staat van het onderstel.

Voor alles gelden wettelijke minimale eisen waaraan de MINI moet voldoen, hierbij hebben wij als merkdealer echter ook een sterk adviserende rol.
Banden met 1.7mm profiel mogen bijvoorbeeld gewoon goedgekeurd worden, maar kunnen wij niet meer met droge ogen als veilig beschouwen. Wij zullen je daarbij altijd adviseren en met jou overleggen wat er aan de MINI zou moeten gebeuren.

Werkplaats
Maak nu een afspraak
Zwartepoorte MINI APK Checklist
Zelf alvast checken?

Als jouw MINI binnenkort voor de APK moet, kan je alvast zelf een eenvoudige check uitvoeren.
Daarmee heb je aandachtspunten alvast gezien, kan je misschien kosten voorkomen én weet je gelijk weer hoe de MINI er bij staat.

Algemene eis
De MINI moet deugdelijk zijn en mag bijvoorbeeld geen olie lekken
Spiegels
Het glas van de aanwezige spiegels mag niet kapot zijn.
Voorruit
Niet alle ruit-schade is toegestaan, heeft de MINI krassen of een sterretje in het zichtveld, dan kan het zijn dat dit afkeur is.
Deuren en vergrendeling
Scharnieren, deuren, motorkap en achterklep alles moet werken en sluiten.
Verlichting
Alle verlichting moet werken, van stadslicht tot knipperlicht en vooral ook kentekenplaat verlichting (die wordt vaak vergeten!).
Carrosserie
Hierbij is roest een belangrijk punt, maar zeker ook aanwezige schade. Als de MINI schade heeft en daardoor scherpe hoeken of uitstekende delen, dan kan dit zorgen voor afkeur.
Remmen
De remmen van de auto worden met een speciale machine getest, hierbij wordt niet alleen de remkracht getest, maar ook eventueel remverschil. De handrem kun je natuurlijk zelf even testen of die het goed doet.
Autogordels
Eenvoudig zelf te testen, ze dienen compleet zonder schade te zijn, rafels langs de randen mag dus niet én ze moeten goed vastklikken.
Registratie
Kloppen alle papieren? Ook de kilometerstand wordt steeds belangrijker.
Uitlaat en uitlaatgassen
Uitlaatgassen zijn moeilijk te meten maar een lekke uitlaat hoor je meteen, de uitlaat moet in ieder geval van voor tot achter gasdicht zijn!
Wielen en banden
Misschien wel het allerbelangrijkste en meest afgekeurde punt, de autobanden. Controleer voor de APK het profiel van de banden. Check daarnaast de autobanden op uitdroging, scheurtjes en schade.